Elke organisatie en elke medewerker heeft er mee te maken: overvolle e-mailboxen. Waar is die ene e-mail gebleven met daarin de gemaakte afspraken. Hoe archiveert u e-mail het beste ? Hoe kan je als organisatie zorgen dat je compliant wordt en blijft ook t.a.v. de informatie opgeslagen is in e-mails. E-mail management is daarin een absoluut vereiste.

Tijdens deze eendaagse training/workshop zal worden ingegaan op de wijze waarop er met e-mail kan worden omgesprongen. Behandelt men
e-mails de hele dag door of is het beter om dat te doen op vaste tijdstippen. Het archiveren van e-mails is een hele klus en op welke wijze kan dat eenvoudig gebeuren. Bewaar ik de e-mail in bijvoorbeeld het Outlook-bestandsformaat of kunnen ze wellicht alvorens archivering beter geconverteerd worden naar een duurzamer bestandsformaat.

Tijdens deze eendaagse cursus leert u hoe u en uw organisatie het beheren en archiveren van e-mails kan verbeteren.

U krijgt tijdens de training antwoorden op vragen als:
– Wat is het doel van e-mail management ?
– Wat zijn de redenen om e-mail te gebruiken als communicatiemiddel ?
– Zijn e-mails eigenlijk wel records ?
– Hoe kan er het beste met e-mails worden omgesprongen in het kader
van (personal) time management ?
– Op welke manier kunnen e-mails worden gearchiveerd ?
– Hoe kunnen e-mails het beste worden beveiligd ?
– Kunnen e-mails ook automatisch gearchiveerd worden en hoe werkt dat
dan ?

Verder worden de volgende onderwerpen behandeld:
– archiveerstrategieën van e-mail
– belang van records management
– persoonlijk time management t.a.v. e-mail management
– waarden van e-mail
– risk management / betrouwbaarheid van e-mail
– privacy, toegankelijkheid en opslag van e-mails
– digitale duurzaamheid
– e-mails archiveren met behulp van PDF en PDF/A
– geldende wet- en regelgeving
– beveiligingsmethoden (o.a. digitale handtekening)
– geldende normen en standaarden
– electronic message journaling, intelligent journaling
– automatisch classeren van e-mails
– compliance

Doelgroepen:
Records managers, medewerkers DIV, bibliothecarissen, documentalisten, archivarissen, informatiespecialisten, ICT-medewerkers, secretaresses en facilitaire medewerkers.

Tijdsduur:
Aanvang: 10.00 uur
Einde : 16.30 uur

Docent:
Dominique Hermans

Kosten:
€ 495,00 (excl. 21% BTW), dit is inclusief lunch, drankjes en versnaperingen

Data en locaties:
21 september 2018          Woerden,  locatie Grand Café en Zalen Plein 7 (circa 10 minuten lopen vanaf NS-station)